Wednesday, June 29, 2011

Buatmu, Sayangku.............



Kepada insan yang aku sayangi,

Wahai sayangku, mengapa kau sering bersedih hati? Mengapa matamu yang indah itu sering kau basahi dengan airmata? Janganlah kau bazirkan airmata mu itu demi sesuatu yang tidak bermakna dan merugikan diri sendiri. Apakah kau lupa pada Pencipta kita? Ingatlah kau tidak pernah keseorangan tatkala kau merasakan dunia ini meminggirkan kau.

Tahukah kau bahawa hidup ini tidak sentiasa gembira dan ceria? Ujian itu tarbiyyah kepada kita. Kadang kala kita berasa begitu lemah dan tidak mampu menanggung bebannya.  Ada ketika kita berasa letih menghadapi ujian yang melanda diri.

Tapi ingatlah sayang, Allah s.w.t tidak akan menurunkan sesuatu ujian itu jika kita tidak mampu menghadapinya. Oleh itu, kau hadapinya dengan tenang dan sabar. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan hamba-Nya yang sabar.Cuba kau renungi sepotong Kalamullah ini;
"Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya. Dia akan mendapat pahala atas usahanya dan mendapat seksa atas kesalahannya, (lalu dia berdoa): Ya Tuhan kami, janganlah Engkau menghukum kami jika kami lupa atau bersalah."(Surah Al-Baqarah 2:286)

Kau juga harus ingat, kesusahan dan kepayahan yang  dilalui hari ini akan mematangkan dan mewarnai hidupmu. Ingatlah pada Khaliq Maha Pencipta. Dia akan sentiasa berada di sisimu tidak kira kau dalam kesenangan mahupun kesusahan.Maka, sekalah airmatamu itu. Tabah dan teruskan perjuangan kau dengan aman. Berhentilah dari berkeluh-kesah kerana keluh-kesah itu datangnya dari bisikan syaitan durjana. Mintalah pada-Nya supaya kau diberikan kekuatan dan pertolongan dalam melalui dugaan hidup.

Sayangku, si manis.

Ingin aku layangkan setitip pesanan buat diri mu dan juga diri ku ini. Kita hanya menumpang hidup di dunia Allah yang fana ini. Dunia ini umpama kita berjalan di dalam hutan yang penuh dengan duri-duri yang tajam serta binatang buas yang sering kali kita tidak sedari. Kadang kala kita alpa dengan keindahan dan ketenangannya. Lupa pada bahaya yang setia menanti di hadapan sana. Jika kita tidak berhati-hati, kita akan terluka di cucuk duri-duri tajam yang berbisa itu. Kau akan merintih dan mengaduh kesakitan.Menangis dan mengharapkan pertolongan.

Sayang, kita harus berhati-hati kerana terdapat banyak binatang buas di dalam hutan yang sedang kau lalui itu. Mereka hanya menunggu masa untuk menyerang mangsanya. Andai kata kau tersilap langkah, kau akan diterkam dan dibaham oleh binatang-binatang itu. Begitulah jugalah kehidupan kita. Dalam mengharungi hidup yang penuh dengan ranjau berduri, kita sering berhadapan dengan masalah yang sering meyesakkan jiwa dan minda kita.

Kadang kala masalah itu sendiri meragut ketenangan hati sesorang insan. Fikiran melayang entah ke mana dan jiwa itu tidak pernah tenteram. Mulalah fikiran negatif berlegar-legar di minda. Pelbagai soalan bermain di benak fikiran.Hati tidak keruan memikirkan masalah. Insan yang lemah itu mula melupakan pada Penciptanya yang Maha Esa. Lupa segalanya.

Janganlah kau menjadi seperti itu. Jangan kau lupakan siapa yang mencipta dirimu dan apa tawajuh kehidupan kau sebenarnya sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Hilangkanlah segala kesedihan. Kau pujuklah hatimu dengan janji Ar-Rahman. Sesungguhnya kau akan berasa lebih tenang. La Tahzan, wahai sayang!

"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran:139)

Wahai sayang,

Aku mengerti apa yang kau rasakan di dalam hatimu itu. Jiwa kau terhimpit dengan penyesalan. Kau berasa gusar di atas kealpaan kau suatu ketika dahulu. Dirimu dipalit dengan dosa-dosa hitam. Aku sering mendengar kau merintih pada Allah s.w.t. tatkala kau berteleku di tikar sembahyangmu.

Menangislah kerana Allah s.w.t. Jika kau mengalirkan airmata keinsafan, itu amat bermakna buatmu. Cara itu mampu mendekatkan kau dengan-Nya. Mintalah pada-Nya keampunan dan kemaafan. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih dan Maha Pengampun. Ambillah iktibar dari firman Allah s.w.t ini;
"Wahai anak Adam, selagi engkau meminta dan berharap kepada-Ku maka Aku mengampuni segala dosamu yang telah lalu, dan Aku tidak akan mempedulikannya. Wahai anak Adam, jika dosamu sampai setinggi langit lalu kau meminta ampun kepada-Ku nescaya Kuampuni. Wahai anak Adam, jika kau datang kepada-Ku dengan kesalahan seluas permukaan bumi lalu engkau menemui-ku tanpa menyekutukan sesuatu pun dengan-Ku, nescaya Aku datang padamu dengan keampunan seluas bumi pula."(Riwayat Al-Tarmizi no: 3534 dan Al-Baghawi dalam Syarhus Sunnah)

Jadikan kisah silammu itu sebagai pengajaran yang bermakna dalam hidup. Sematkanlah di dalam hati supaya kau tidak akan sesekali mengulanginya lagi. Berpegang teguh pada tali agamamu. Ingatlah pada ajaran Islam. Rasul bermadah bahawa "Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya."  

 Kau harus ingat sayangku. Kau amat beruntung dilahirkan dalam Ad-Din yang sempurna ini. Teruskanlah dengan membasahi bibirmu yang mungil itu dengan zikrullah dan kalamullah serta bermunajatlah pada Allah. Percaya dan yakin bahawa Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan mengurniakan maghfirah buat dirimu, sayangku. Kita adalah hamba yang lemah dan sering melakukan kesilapan. Kesilapan akan menguatkan diri kita.

Akhir kali ingin aku katakan, berusahalah sedaya yang kau mampu dan letakkanlah penggantunganmu kepada Allah.

Dari,
Insan yang menyayangi dirimu..



Teguran Itu Penting Dalam Kehidupan...........


"Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain."
Ayat diatas adalah antara kata-kata cerdik pandai mengenai orang yang menegur dan ditegur. Teguran boleh berlaku di mana-mana, berlaku di dalam pemerintahan kerajaan, di dalam syarikat-syarikat, di dalam persatuan-persatuan, di sekolah.

Dalam rumahtangga juga berlaku, bapa menegur anak, isteri ditegur suami, dan lain-lain. Makna katanya teguran itu berlaku di mana-mana sahaja.


Membina dan Meroboh
Teguran boleh dibahagi kepada dua secara asasnya, teguran yang membina dan yang statik dan jumud. Manusia keseluruhannya mengharapkan teguran yang membina bukan yang statik. Tetapi tidak kurang juga yang tidak lansgsung suka ditegur.

Sifat manusia yang diketahui ialah, hanya bersedia ditegur apabila dia yang memerlukan teguran tersebut. Contohnya, Si A pergi ke Si B dan ingin meminta  teguran atau nasihat, ketika itu apa sahaja yang dikatakan oleh Si B akan di dengari dengan berlapang dada.

Lain pula sekiranya seseorang yang tidak memerlukan teguran, tiba-tiba ditegur. Hanya setengah orang yang berjiwa besar sahaja yang boleh menerima teguran spontan tersebut, Manakala yang berjiwa kecil, akan terasa dan terus terseksa hati.

Orang yang Menegur
Manusia memang tidak pernah lari daripada melakukan kesalahan, yang berbeza hanya banyak dan sedikit. Tetapi biarlah orang yang cuba menegur tersebut adalah orang yang minimum kesalahannya.
Jangan jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus. Sesuatu yang agak pelik apabila penagih dadah tegar mengajar atau menegur orang lain pergi ke masjid, walhal mereka sendiri masih terkontang kanting ditepi longkang dalam kotak.

Sebab itu kalau kita suka menegur, kita mesti pastikan teguran itu di tuju ke arah kita terlebih dahulu, kemudian baru ke orang lain.

Orang yang Ditegur
Teguran itu kebiasaannya bersifat membina, kerana apa yang tidak kita sedar kadang-kadang orang lain sudah sedar terlebih dahulu, persepsi kita lain, persepsi orang, lain. Sebab itu apabila ditegur, jangan terlalu cepat melenting dan menolak teguran tersebut. Kalau begitu, anda adalah orang paling rugi, kerana anda berpeluang membina diri anda tetapi awal-awal lagi anda sudah merobohkannya.
Kata Hukama, "Orang biasa akan marah apabila dikritik oleh orang lain, manakala orang yang mulia ialah mereka yang memperbaiki diri daripada kritikan orang lain. Seharusnya begini lah resam kehidupan kita".

Manusia memerlukan 'cermin' bagi bagi meneliti diri. Orang disekeliling adalah cermin bagi kita. Cuba bayangkan anda bercukur misai tanpa bercermin. Bukankah susah?

Ingat..
Setiap orang yang menegur pasti sedia juga ditegur. Ramai yang tidak mampu lakukan ini. Hanya suka menegur tetapi tidak pula suka ditegur. Sebab itu penting apabila menegur isyaratkan terlebih dahulu, teguran itu adalah terlebih dahulu untuk diri sendiri.

Ingat! Apabila anda menuding jari terhadap kesilapan orang lain, sebenarnya 3 jari anda telah menuding kepada diri anda sendiri. Itu adatnya.

Wallahu'alam...........

10 Perkara Kalau Lelaki Cakap.............



1.Kalau lelaki kata: oklah wak, kita sembang lain kali yek
   Maknanya: memang kami bz pon.takde nk kias ape-ape.

2.Kalau lelaki kata: tak pe, saya tak kisah.
   Maknanya: memang kami tak kesah pon sebenarnye.takde nk perli or sinis-sinis.

3.Kalau lelaki kata:  kita kawan aje lah ekk..saya memang suka kat awak tapi saya suka sebagai kawan je.
   Maknanya: sebab lame sgt bkawan.dah tbiase.so,x leh nk develope feeling more than a friend.takde sbb laen.mase   nak    dulu,korg yg jual mahal sape suruh kan.sori la ea.

4.Kalau lelaki kata: eh....u call ekk?sori.ttdo td.
   Maknanya: ye,memang kami tdo pon.

5.Kalau lelaki kata: lain kali je la kita keluar, i bz la sekarang ni...nanti i free i call u, kay?
   Maknanya: kami ade byk keje yang tertangguh.tolong la pham.jgn la pk -ve sgt.ape pon yg kami buat,utk future.

6.Kalau lelaki kata: i sebenarnya tak la memilih sangat.
   Maknanya: mmg kami tak memilih pon.kami pilih perempuan yg sedap mate kami memandang je.x semestinye kene                lawa.

7.Kalau lelaki kata: i tak kisah penampilan u macamana pun.
   Maknanya: jangan la mekap sgt doe.pnat nau tggu.

8.Kalau lelaki kata: lain kali kita keluar lagi ekk? i kena balik cepat la...ada hal..
   Maknanya: memang lepas ni aku nk lg keluar ngan kau.

9.Kalau lelaki kata: saya suka perempuan yg mcm ni...mcm tu..bla...bla. ..bla..
   Maknanya: saya tipu je.saya tak kesah pon.lelaki tak detail nk pilih ape2 pon.saje nk bg awak mrajok.sbb awak somel        ble mrajok.kihkihkih

10.Kalau lelaki kata: u keje kat mana? as what?
    Maknanya: mintak-mintak la keje biase2 je.kalau keje besau.taste pon besau gak.hantaran besau.demand musti tggi     pnye.nk jage standard la kate kan.

                     ............................Kami kaum yg suka cakap straight the point............................

Aku Hanya Seorang Lelaki Biasa...........


Aku hanya seorang lelaki yang biasa, yang hanya mampu mencoretkan bait – baitkan kata kepada bakal isteriku, yang aku sendiri masih dalam mencarinya.
Dengarlah luahan hatiku, seorang lelaki biasa..
.
Tak terasa sudah demikian lama kita hidup di dunia ini. Bergelut dengan kefanaan yang seolah tanpa hujung. Padahal, kelak akan kita punah menjadi tanah. Kita terseret, lalu terbawa hingga kadangkala lupa jalan pulang pada kematian. Andai terus saja kita ingat akan itu semua, tak mungkin diri resah akan dunia setelah kematian.
Wahai bakal isteriku, wanita yang tak pernah kuketahui siapa engkau,
Kadangkala aku merasa resah. Jika malam kian gelisah, kerana tak jua aku mampu menemukanmu. Selimut tidurku tak cukup untuk mengusir dinginya malam. Solat wajibku terasa tak sempurna jika tiada seseorang mendampingi di sisi. Ingin rasanya ku laungkan ayat-ayat cinta Allah dalam setiap  solatku bersama dengan mu dan anak-anak kita kelak. Aku menjadi imammu dan kau makmumku.
.
Wahai bakal isteriku, yang Allah ciptakan untuk mendampingiku,
Setelah solat Maghrib mahupun waktu-waktu seperti biasanya, kau membacakan ayat-ayat Alquran untuk dirimu dan Tuhanmu. Ingin, rasanya ku dengar suara syahdumu, ingin rasanya kita alunkan bersama ayat-ayat cinta-Nya. Kita baca dengan suara yang mengalun dalam hati penuh kerinduan pada Allah dan RasulNya.  Satu ayat pun cukup. Kerana, setelahnya ada keimanan yang terpancar di rumah kita. Rumah tanpa kata, rumah sederhana yang hanya ada tawa dan gurauan bahagia penuh cinta.
.
Tahukah kau bahawa setiap kali aku memulai aktiviti seperti ada yang kurang jika ku toleh ke kiri ke kanan. Alangkah indah rasanya bangun sepertiga malam, mengerjakan dua Rakaat dan bermunajat pada Rabb Allah SWT Tuhan kita. Kita mengadu bersama padaNya. Bersama menaruhkan kerinduan padaNya. Menguntai kata berselimutkan iman, hingga tak terasa air mata berlinang di pipi kita. Kau memandang ku, lalu ku usap air matamu. Subhanallah, pipimu merona merah kala kita berpadang mata. Duhai indahnya.

.
Wahai bakal isteriku,

Sekelumit inginku, keinginan sederhana keinginanku sebagai lelaki yang biasa-biasa sahaja. Hari-hariku memang sangat biasa-biasa saja. Hidupku dipenuhi hanya dengan hal-hal yang sederhana. Jika kau kelak dipertemukan denganku secara nyata, ku mohon kau terima aku kerana Dia, kerana Allah dalam setiap do’a panjangmu dan istikharahmu. Ku mohon agar kita mampu membuang sifat tamak dan kesombongan. Agar, kita boleh menjalani  rumah tangga dengan kesyukuran kelak.

Kau cerminku, aku pun cermin mu. Maka ku usahakan dalam diri ini selalu setia pada jalan-Nya. Kadangkala memang jalanku tak sempurna, belok kesana ke sini. Aku pun bukan lelaki dicintai syurga, tetapi aku berusaha menjadi yang terbaik dengan caraku. Aku usahakan agar seirama mungkin pada kebenaran. Maka, do’akanlah aku agar dapat sebanding imanku dengan imanmu. Kebaikanku dengan kebaikanmu
.
Wahai bakal isteriku, yang ku rindukan dan tak ku ketahui engkau siapa,
letih rasanya pencarian ini, seperti keletihanmu untuk menantiku menemuimu. Tetapi, aku selalu menyimpan harapan yang suci, dan berusaha menjadikan ahlak ini bolwh dan mampu kau pandang dengan sesederhananya. Memang tak sebaik lelaki yang kau kenal kesolehannya tetapi aku akan berusaha semampu yang aku boleh.
Namun, jika tiba waktunya aku memang tak seperti yang kau inginkan, aku harap pandanglah aku kerana ketulusanku.
.
Wahai bakal isteriku,

Mari kita timbang kita susun dalam doa – doa padaNya. Kita jadikan doa sebagai senjata yang paling ampuh. Senjata untuk saling menemukan juga senjata untuk mengimbangi hiruk – pikuk dunia yang melenakan. Semoga kita saling menemukan.

Sampai disini sementara coretan ini buatmu. Luahan dariku lelaki yang biasa sahaja, dengan hidup yang sederhana. Tunggu coretan selanjutnya dariku hingga kita saling bertemu dalam munakahat. Semoga kamu masih bertahan dan aku pun tetap pada jalan-Nya.
.

“Ya Allah Engkau mengetahui bahawa..
hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi-Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah Mu
Bersatu memikul beban dakwah-Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia
untuk mendaulat dan menyokong syariat-Mu

Maka eratkan lah ya Allah akan ikatannya
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini
Tunjukkanlah kepada hati-hati ini
akan jalannya yang benar
Penuhkanlah muara hati ini..
dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada-Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini
dengan makrifat, pengetahuan sebenar-benarnya tentang-Mu

Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini
Sebagai para syuhada’ dlm perjuangan Agama-Mu
Engkau lah sebaik-baik sandaran..
dan sebaik-baik penolong ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini
Amin ya Rabbal Alamin..


Wallahu'alam............

Tiada Jodoh Bukan Kehendak Kita.........


Tiada jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat.



Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa² kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa² lewat solat. Allah mendengar. Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat.

Biar lambat jodoh asalkan mendapat ‘Right Person’ dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki/perempuan yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar² mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah.

Kita selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang memandu kereta mewah (walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tengah² bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar² membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda, pasti ada baik buruknya. Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat disamping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia menjadi sebaliknya bila ramai orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?

Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing² padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata?
Jika tidak sanggup untuk bergelar suami atau isteri tidak usah berkahwin dulu.
Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu.
Jika rasa² belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak², carilah dulu kesabaran itu.
Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.
Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar² mengerti tuntutannya.

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus² bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan – bagi yang mengetahui rahsia²nya. Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.

Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong²nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. “
Seorang teman pernah berpesan..
“Kadang² Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa²nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi..” ”
“Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbas kembali.
Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi.
Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada..
Parut yang lama pastikan sembuh selagi iman terselit didada…”
Semoga mendapat jodoh yang diidamkan dan dirahmati Allah, amin…

Wallahu'alam.........

Bila Lelaki Kehilangan Tulang Rusuknya........


WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?

LELAKI: Kamu!!!

WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?

LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku.

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!".

LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.

LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai.

LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.
Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di
hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.
Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?

WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?

LELAKI: Belum.

WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai. Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat...

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati... Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima??


Wallahu'alam............



Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad S.A.W. – 27 Rejab




1. Sebelum Israk dan Mikraj
Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.
2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):
Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:
i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi ‘Isa A. S. dilahirkan);
Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyaksikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :
- Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
- Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).
- Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
- Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.
- Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.
- Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.
- Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
- Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
- Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.
- Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.
- Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.
- Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.
- Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.
Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.
3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).
1. Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.
11. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi ‘Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.
111. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S.
1v. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
v1. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.
v11. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, “Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH”. Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- ‘ALIYYIL-’AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga”. Setelah melihat beberapa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
11x. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut “al-Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.
1x. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.
x. Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah ‘Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.
4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.
5. Selepas Mikraj
Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu’alam.
(Sumber : Kitab Jam’ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.
Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.
Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.
Mafhum Firman Allah S. W. T. : “Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah Al-Israa’: Ayat 1). wallahua’lam..
OH! Islam: Sebarkan artikel ini walau dengan satu ayat. Semoga anda mendapat balasan setimpal dengan apa yang dilakukan.

SUMBER BERNAMA : Ohislam!!

Tuesday, June 28, 2011

Leceh La Nk Paham Perempuan nie!!!


Jika kau ada girlfriend, apakah 3 perkara yang terlintas dalam kepala otak kau saat kau ingat pada dia?

Muka dia? Ketawa dia? Mungkin tetek dia yang bersaiz 33B? Pinggul dia yang berlemak? Kebaikkan dia? Happiness experiance dengan dia? Atau sex moment antara kau dengan dia..? Wowowo.. Kau memang naughty.

Ketahuilah bahawa kita sebagai lelaki bukanlah di ciptakan untuk memahami wanita. Series leceh nak faham perempuan. Kau takkan boleh. A littlemungkin tapi tak berapa accurate.

You need realize that.. As a man, we are born to loving and caring a woman. Absolutely not to understand, mate.

Kau tak percaya? A'ha. Pernah tak girlfriend kau tanya simple question macam ni,

"Sayang, nak makan kat mana?"

Dan kau mungkin menjawab dengan endah tak endah, ataupun tak serius.

"Mana-mana je lah, ayang nak makan kat mana?"

Dem, girlfriend kau tanya kau, kau tanya dia balik? Em.. Ini bukan satu masalah sebenarnya. Memang majoriti lelaki tak kesah atau tak endah bila di ajukan pasal soal makanan. Kami peduli apa sangat nak makan apa. Tolak batu dengan kayu je. Lelaki lebih suka kalau perempuan yang decide. Bukan lah nak cakap lelaki tu tak boleh buat keputusan. Tetapi, bagi lelaki, bertanyakan soalan makanan adalah satu yang sangat remeh dan simple. Lainlah kalau di tanya soalan nak selamatkan orang excident ke, pelaburan bersama ke, atau maybe soalan pengetahuan. Ada la nampak series lelaki itu.

So, macam mana lelaki nak mencintai wanita?

Orang perempuan bukan lah complicated sangat sampai nak mintak kau bunuh diri untuk dia. Oh tak, alasan bunuh diri hanya banyak terdengar kat golongan pengkid sahaja, menurut observation aku lah. Kaum lelaki yang buat ayat bunuh diri tu, jangan banyak cerita, mereka adalah lelaki yang pondan, tak tentu hala dan korunk jangan segan untuk menembak mati lelaki seperti itu.

Perempuan mahu kita sebagai lelaki mencintai mereka dengan;

1. Believe
Lelaki haruslah mempercayai wanita seadanya. Ini terlinkung dalam erti 'menerima', kerana bila kau menerima sesuatu, kau kena ada kepercayaan kan? Ianya termasuk dalam frasa ayat cinta "Harap awak boleh menerima saya, seperti saya menerima seadanya awak" Kalau perempuan tu tak kaya, janganlah kikis lain macam. Kalau kaya pun, jangan ambil kesempatan. Kalau dia tak cantik, jangan rendahkan dia. Kalau dia cantik pula, jangan mempergunakan kecantikkan dia.

2. Honest
Ini perlu ada. Kalau takde duit, cakap takde duit. Terlambat? Cakap saja kenapa kau terlambat, tak kesahlah kalau tertido ke, apa ke. Yang penting kau meminta maaf. Perkataan maaf adalah magic words dude. Manusia akan lembut hati bila mendengarnya. Apakan lagi perempuan yang lembut. Cuma, aku letakkan honest sebagai yang kedua, kerana kita sebagai lelaki tak boleh jadistraight honest. Jangan lah jadi bengong nak jadi jujur sangat. Ada masanya bai. Kita kena pandai bahagikan masa untuk jujur. Kata nak hubungan yang lama. Ada benda yang secret society, janganlah bagitau awal-awal. Perempuan tak suka kena direct-impact, nanti diorang cepat pressure. So, beritahu mereka slow-slow. Takpe, biarkan diorang ternanti-nanti. Ianya akan buat perempuan lebih serius terhadap kau. So, tempoh hubungan akan lebih possible menjadi panjang.

3. Gentleman
Oh, ini yang paling best. Aku harap kalau kau lelaki, jangan jadi bacul sangat. Kalau ada pintu, bukakan untuk dia. Kalau dia nak duduk, jemput dia duduk dengan menarik kerusi untuk dia. Kalau dia sedang bersedih dan tertekan, pegang bahu dia. Kalau dia gembira, cubitlah pipi dia atau usap muka dia dan katakan kepada dia "I love you". Simple kan? Dalam gentleman, ada juga caring. Kita tak perlu sangat lah nak spend hadiah mahal-mahal untuk senangkan hati dia. Just a little touch-up and magic words. Perempuan akan lebih melekat. Tapi, nak gentleman pun, ingat lah sikit batas-batas ye dak? Jangan plak bila kau dah cubit pipi dia, terus kau nak french kiss. Oh, shit. Itu hanya di bolehkan bila ada waktu yang tertentu. Karang, kena penampar free baru tau.

Nak Percaya ke tak Nak


Kalaulah prinsip Kepercayaan Kepada Pasangan ini di letakkan dalam Rukunegara, mesti tak ramai orang cerai-berai. Tak pun, di letakkan dalam Syarat Sah Nikah, mesti ramai orang akan mendapat keberkatan dalam perkahwinan. Oh, mungkin juga baik di letakkan dalam Love Lesson 101, confirm semua orang akan bercinta dengan hati yang tenang dan bahagia. Hati berbunga-bunga bak kedamaian taman-taman syurgawi yang di limpahi air dari telaga Kausar.

Semua orang pernah bercinta dan semua orang akan bercinta.

Tetapi, yang selalu menjadi permasalahan bagi seseorang yang bercinta ialah ;

Kesukaran melupakan cinta pertama, kekasih lama dan peristiwa lalu yang menggugat kepercayaan kepada diri dan pasangan. Sekaligus, ia menyebabkan hubungan penuh dengan syak wasangka tanpa sebab yang jelas. Tak percaya? Terdapat satu kes yang penulis jumpa mengenai seorang perempuan yang dahulunya adalah seorang lesbian.

"Bagaimanakah aku hendak menjelaskan zaman gelap aku dahulu yang merupakan seorang lesbian kepada bakal suami aku nanti? Dan apakah suami aku boleh menerima aku dengan se-adanya?"

Ok, rasanya contoh ini tak sesuai. Sebab semua lelaki teruja dengan lesbian. Keh keh keh. Ok, contoh lagi satu.

"Bagaimanakah aku hendak menjelaskan zaman gelap aku dahulu yang pernah terlanjur dengan ex-boyfriend aku dahulu? Apakah teman lelaki aku yang baru atau bakal suami aku ini boleh menerima aku seadanya?"

Ok, terus-terang lah. Memang ada sedikit kesukaran dalam menerima zaman gelap seseorang. Tetapi! Ya, ada tetapi. Tuan-tuan dan puan-puan  perlu tahu kesukaran itu boleh di atasi dengan Kepercayaan Kepada Pasangan. Dalam kepercayaan kepada pasangan ini merangkumi hal ;

1. Berfikiran positif dalam halatuju perhubungan
- Chill, cool dan rileks. Jadikan perhubungan bukan sebagai suatu beban, elakkan dari berfikiran was-was. Kerana was-was itu akan menyebabkan perpecahan.

2. Rangka masa depan dengan lebih komited
- Elakkan dari bercerita perkara lama. Yang lepas itu, lepaslah. Yang baru ini perlu di fokus. Setiap pasangan itu perlu lebih banyak bincangkan hal masa depan yang hendak di rangka dan di tempuhi bersama.

3. Berterus-terang dalam hal yang memerlukan kefahaman kedua belah pihak.
- Ini paling penting. Luahkan dan selami lah antara kedua-dua pasangan. Jika ada satu perkara rahsia yang perlu di beritahu, jadikan ia sebagai objek untuk menjernihkan. Bukannya sebagai objek untuk mencari kesalahan. 

Tapi, bagaimana pula dengan kes kesukaran melupakan kekasih lama atau cinta pertama?

Baiklah, manusia di anugerahkan memori. Kita tidak boleh memadamkan memori. Kita tidak boleh mengubah ingatan seseorang. Tetapi tuan-tuan dan puan-puan sekalian, kita berupaya untuk memberi harapan, di mana ia boleh membuat memori itu di lupakan dalam tempoh tertentu.

Ya, harapan. Suatu terma baru yang unik. Jika ia di susuli dengan kepercayaan, hubungan sesuatu pasangan itu lebih terikat bagai atom. Kuat dan sukar di pisahkan. Hal yang sedemikian, harapan dan kepercayaan merupakan suatu cara yang di gunapakai oleh Tuhan Yang Maha Genius dalam mengawal manusia. Jadi, mengapa tidak kita menggunakan ilmu tuhan berkaitan harapan dan kepercayaan terhadap manusia untuk mengawal perhubungan?

Sekarang, sudahkah anda nampak bagaimana cara untuk percaya kepada pasangan anda? Kita sambung lagi dalam tajuk Harapan Kepada Pasangan pula di lain hari.

Kalau cinta jangan over




Kalau benci. jangan benci sangat
Kalau sayang pulak.. biarlah berpada

Kamu orang mesti selalu dengar kan? Bahkan sangat selalu. Terlalu selalu.

Tapi, selalunya kita tidak ambil pusing, kita buat tidak tahu dan kita tidak endah lansung. Oleh kerana dah sayang, kalau boleh bulan bintang mahu kita beri. 

Selalunya yang berlebih-lebih menunjukan kasih sayang ni siapa? 
Lelaki?
Atau perempuan?
Atau mungkin terlalu subjektif?

Selalunya yang banyak berkorban dan sanggup lakukan segala ini siapa?
Lelaki atau perempuan?
Atau mungkin juga terlalu subjektif? 

Untuk entri yang pertama ini aku tidak mahu bias kepada sesiapa. Cuma kalau pun kita sayang, berpada-pada lah. Yang selalu terjadi, berjanji untuk sanggup sehidup semati. Si kekasih sanggup berkorban segala-galanya sedang kita sendiri sebenarnya tidak pasti pun apakan nanti si kekasih ini benar-benar ditakdirkan untuk menyimpul mati hubungan itu dengan sebuah ikatan perkahwinan yang sah. Apabila tiba pada suatu ketika, bila mana salah seorang berpaling arah, perasaan yang sebelum ini mekar dengan kasih sayang terus saja bertukar menjadi benci yang meluap, berakar dendam. 

Sebab apa?

Kerana dulu kita sudah terlalu kasih
Kerana dulu kita sudah terlalu banyak berhabis
Kerana dulu kita sudah terlalu banyak beralah

Akhirnya.. apabila kita sedar bahawa segala yang kita lakukan tidak berbaloi walau untuk satu sen pun, kita jadi marah. Kita kecewa. Kita benci.

Jadi, kalau pun kita benar-benar kasih, jangan diserah semuanya yang kita ada. Simpan sedikit kasih sayang itu untuk diri sendiri. Kerana sekurang-kurangnya nanti kita akan masih mampu untuk mengasihi diri sendiri bila kita tidak ada sesiapa lagi yang sudi mengasihi.

Sunday, June 19, 2011

Kawan VS Kekasih. Pilih yang Mana?

[ScreenShot115.jpg]

Kawan amat penting. Susah nak cari kawan yang betul-betul sekepala dengan kita. Kawan yang kita boleh luahkan perasaan bersama-sama tanpa perlu risau akan kebocoran rahsia yang dikongsikan. Kawan yang sentiasa memberi pandangan yang jujur tentang diri kita. Dimana kawan yang kita melakukan aktiviti bersama. Mengulangkaji pelajaran bersama, pergi ke kelas bersama, lepak-lepak bersama, mandi bersama dan tidur bersama...erm...dan erm pergi ke kelas bersama.

Susah kan nak cari kawan yang macam tu. Tapi. (Ya mesti ada tapi-tapi kan yang macam dalam drama melayu kan.)

Tapi, korang semua sebenarnya setuju dengan aku. Just korang taknak mengaku. Awek/Bf semamngnya akan lagi penting dari kawan.


Hard way

Kita asyik dengar kawan susah dicari. Kawan sukar diganti. Awek pulak mudah dicari. Berlambak-lambak nak-nak ratio girls kat dunia ni adalah 2:1.. Ceh. Tu semua bulls*

Entah lah. Mungkin aku silap pasal awek lagi penting dari kawan.

Well, cuba korang jawab soalan-soalan dibawah dengan jujur untuk mengetahui samaada aku silap atau korang yang silap;

  • Setiap malam sebelum tidur. Korang mesti akan sms awek anda dan wish “ Gud nite baby/mama/ling/ucuk/sayang. Nanti kita jumpa dalam mimpi yea? Then kita boleh la tidur sama-sama.” (gatal). Adakah korang akan buat yang sedemikian kat kawan-kawan anda? Kali terakhir aku dapat wish goodnight dari kawan aku adalah masa aku form4/5 kot. Tu pun sebab kawan aku tu suruh aku siapkan homework dia yang dia malas nak buat. Tak guna punya member.

  • Sehari tak berjumpa dengan awek anda. Confirm anda macam gila banyang kan. Makan tak lena. Tidur tak kenyang. Berak tak basuh dan macam-macam lah. Kalu anda tak jumpa kawan anda dalam masa 1 hari adakan anda akan jadi macam ni? Entah-entah masa aku tak de, semua orang cakap “aman dunia dowh Hanif tak datang kelas hari ni.”

  • Korang akan melayan awek anda sebaik mungkin apabila pergi date dengan awek anda.lemah lembut, sopan santun dan sebagainya. Adakah anda akan melakukan seperti yang serupa kat kawan-kawan anda? 
Could get her heart by this?
  • Anda sudi belikan bear yang besar-besar kat awek anda. Cokelat cardburry black forest, ferari roser, almond dan macam-macam lagi nama pelik yang tak terkira harganya.(Sorry la kalu tersalah eja. Aku tak biasa beli cokelat mahal-mahal ni) Dengan rela hati je korang belikan walaupun anda tahu yang tu je duit yang anda ada dan anda tahu yang anda kena makan pasir untuk hidup selepas ni. Adakah korang akan lakukan benda yang sama kat kawan anda? Camon la. Aku nak pinjam 20sen pun habis mengungkit-ngunkit pasal ayah dia kerja tukang cop duit atau tak. Nak belanja apa tah lagi.

  • Jika menaiki bas pergi date (sumpah tak romantik), anda tentu akan memberikan tempat duduk kat awek anda kan?. Adakah anda akan melakukan perkara yang serupa kat kawan-kawan anda? Jawapannya tak. Dulu aku pergi naik bas semua pakat berebut. Siapa yang tak dapat seat kena gelak ramai-ramai.

  • Anda sanggup lakukan apa sahaja untuk kekasih hati korang. Sanggup lari dari rumah lagi. Adalah anda sanggup lakukan apa sahaja demi kawan-kawan termasuk mengadai nyawa?

So sweet

Banyak lagi contoh yang mampu aku huraikan. Jangan sampai aku cakap sal bergayut berjam-jam. Eih. Malas dowh. Termasuk jugak masa-masa indah yang korang luang kan bersama. Tak terkira banyaknya. lagu tentang awek banyak atau lagu tentang persanatan lagi banyak? Bak kata raja budut yang lawaknya macam badut dan tak tak klakar langsung, " lu pikirlah sendiri"

Then cuba fikirkan. Masa selepas anda kahwin. Adakah kawan-kawan memainkan peranan penting bagi anda? Adakah kawan anda orang yang akan menjaga anda? Menjaga family anda? Adakah kawan yang akan sanggup spend time untuk anda masa sakit 24/7? Tentunya tak. Sebab kawan-kawan ada isteri masing-masing. Diaorang ada anak yang perlu diberi makanan. Dia orang akan kewajipan yang perlu dilakukan bersama pasangan mereka (suami isteri) pada setiap malam jumaat ( membaca yassin maksud aku. Korang fikir apa?)

Kan?

TAPI. Kawan-kawan still penting. Kawan-kawan lah tempat korang kongsi pendapat. Kawan-kawan la asalnya wujud perasaan cinta dan sayang. Perasaan yang tak mampu digambarkan. Umpama menari-nari diatas sinaran bintang, diterangan dengan cahaya bulan di taman bunga dimalam hari bersama orang yang tersayang. Orang yang sentiasa terlekat didalam pintu hati yang dihiasa oleh ..OKAY-okay. Sorry. Ni lah akibatnya terbaca banyak sangat novel jiwang. Ter baca dan Terhabis baca. Ok?


Sebenarnya kawan lah juga yang menjadi tempat kita ketika susah. Aku sayang kawan-kawan aku. Erh. Malu sial cakap cam ni. Macam perempuan gay plak. Tak kisah lah. Yang penting. Aku nak bold kan yang kawan dan awek/bf memang penting untuk menceriakan hidup kita. Dua-dua amat penting. Tetapi, semuanya ada had. Apabila kita perlu memilih, kita tahu yang ianya adalah pilihan yang sukar. Dan berbahagialah ketika memilih. Kerana pilihan tak biasanya datang. Dan yang datang tak semestinya yang kita nak kerana banyak benda yang kita nak, kita tak akan dapat.

Banyak benda yang kita tak akan dapat walau kita berusaha sekuat mana pun. Dan bila tiba masanya, kita tahu bila kita patut berhenti berusaha. Dan biarkan segala usaha kita menjadi abu yang bertebangan. Well sekurang-kurangnya kita berusaha kan? Hidup ni tak adil. Semua orang tahu tu. So, jangan la nak merungut lebih-lebih. Live with it. Live your life. Live your day. Have a nice day, buddy.

Pertama kali bercinta?


Bila dah bercinta mesti tak boleh berenggang dengan handphone je kan? Sehari boleh habis kredit 10 hinggit. Sehari phone kena cas sampai dua tiga empat kali sebab lama sangat bergayut dengan kekasih hati. Ye. Aku paham keadaan itu dan pernah alami suatu ketika dahulu.

Itulah masalahnya. Bila dah selalu text and call. Last-last bila weekend you like tak tahu nak cakap apa dengan si dia bila dating secara face to face - skype webcam video call or whatsoever. Terus jadi kelu lidah.

Bila dah biasa sangat texting dengan bf gf, bila si dia tak balas your text rasa macam tak keruan kan? Sampai ada yang sanggup mengamuk kat Facebook sana bila si dia tak reply text dia langsung. Hey! Rilek lah. Benda peribadi tu tak payah lah kot story kat sana. Setel luar sudah :D. Bukan apa. Takut ada yang jadi batu api ke tahi api ke - eh? nak rosakkan hubungan you all.

Bila baby you tu tak angkat langsung phone call you. Terus you hantar text bertalu talu tanya kenapa tak angkat call. Sekali si dia tengok OMFG, ada 100 missed call dari kau. Pitam terus nak pujuk hati kau yang dah merajuk sana sebab tak jawab your call. Kenapa nak gelojoh sangat? Maybe dia sibuk sangat sampai tak dapat angkat your call :D. Tapi biasalah bila dah bercinta ni. Benda yang sepatutnya +ve kau boleh fikir jadi -ve. Benda common sense kau boleh jadikan complicated. Orang kata minda tak sama dengan apa yang hati kau nak. Angau katanya.

Sini ada tipsnya!

Stalk Facebook beliau.
Kalau dia offline kan chat fb konon-konon dia tak online, kau tengok recent activities dia hoi.
Sekarang kan fb dah lain. Kau boleh baca sikit apa dia tulis kat wall orang dengan komen status orang. Kalau kau tengah-tengah refresh ada recent activities yang baru. Sah-sah dia tengah online tak nak text kau or jawab call kau. Time ni jangan serang dulu. Kau perhatikan jah gerak geri dia kat Facebook sana. Hey! Jangan main mengamuk ye. Pandai-pandai lah tanya soalan perangkap contohnya dia online ke tak hari ni.

Yang janji jangan pasang spy. Spy sendiri boleh? - haha. Nanti kantoi dia akan rasa kau tak percaya dengan dia langsung. Kan tak pasal-pasal boleh putus sebab hal macam ni jah.

Sebenarnya antara pukul 10PM - 12AM merupakan waktu yang sangat sesuai untuk call si dia. Sebab waktu tu si dia tengah berbaring seksi di atas sofa sambil melayan cerekarama! haha! Itu dari persepsi aku lah. Kau nak texting bila-bila masa boleh kan? Tapi kalau si dia kata dia busy. Sila faham sikit keadaan dia yang mungkin dia lambat atau langsung tak akan reply your text.

Semua tips ni dari pengalaman cinta monyet aku waktu zaman sekolah. Lain orang lain caranya

Lelaki dan Perempuan Seksi.


Assalamualaikum

Touche'

Hari tu, aku round-round blog music Indonesia. Sebab aku nak cari lagu untuk di kasi kepada gadisku yang merajuk. Ya aku memang suka buat gadis merajuk. Tapi kalau yang sorang ni merajuk, mesti nak kena pujuk. Penting untuk masa hadapan.

So, masa cari-cari tu, aku jumpa satu lagu dari band baru yang bernama Bite. Tak boleh blah lagunya adalah bertajuk Semua Suka Wanita Cantik. Dan dari tajuk tu, aku teringat kata-kata Eldy di blognya mengenai perempuan seksi. So, entri ini adalah olahan dari dari blog beliau.

Well, kebanyakkan lelaki memang sukakan gadis seksi. Nak-nak bila gadis tu gadis yang ‘miskin’ (pakai baju adik) yang baju saiz 2 tapi badan saiz 5. Tak pun yang pakai skirt yang singkat. Tak pun... alah, senang-senang pergi la mana-mana shopping mall then talakan la mata tu kat gadis-gadis cantik. Nak lebih lagi, pandang amoi. Memang perh. Tapi, tahukan anda bahawa lelaki akan hanya cakap “perh!” pada pandangan pertama je?

Gadis seksi tentu sekali boleh tarik pandangan mata lelaki. Advantage pulak bagi gadis yang ada wajah yang cun. Tapi jangan salah sangka. Lelaki hanya lah berminat dengan luaran anda ya para gadis seksi. Kalau korang nak tahu, berapa peratus kaum we all (lelaki) yang nak cari awek / bakal isteri yang seksi? I can say... it’s almost 5%. Why?

Try fikir yea. Anda adalah lelaki handsome. Eh tak. Anda adalah lelaki tak handsome. So awek anda adalah seksi + lawa (majority lelaki tak handsome dapat awek lawa). So, bila awek anda seksi, akan ada ramai lelaki pandang hot-hot spot yang terdedah tu. So, apa perasaan anda bila ada ramai lelaki lain pandang badan awek anda?

Ya. Anda fikir boyfriend(s) anda suka ke kalau ada lelaki lain pandang bahagia-bahagian hot awek mereka? No.

Eh, i mean... Hell no!

So-and-so

So, dengan memakai seksi, memang boleh menarik mata lelaki. Tapi at the end, anda akan di mark sebagai perempuan murahan kalau terlampau seksi. Dan paling jauh pun, lelaki hanya akan mintak no telephone anda yang sexy untuk ber-geli-geli. Nak buat bini? Tak payah berangan lah anda. Tak percaya, tanya mana-mana lelaki dengan ayat “Kalau ada perempuan bogel depan u, and ajak kahwin, u terima tak?” Lelaki tu pasti akan menjawab tak. So kenapa lelaki suka pandang hot spot gadis? Well, ianya adalah kerana peribahasa “rezeki jangan ditolak, bala jangan dicari. Nak-nak, show free.”

So, kalau anda mengharapkan suami or boyfriend(s) yang baik, pastikan anda tak menarik lelaki dengan pemakaian yang seksi. Lagi pun, anda tentu tak suka kan lelaki yang kahwin dengan anda semata-mata kerana seks, kan? Kalau boyfriend(s) yang couple dengan anda semata-mata demi seks lagi teruk. Confirm touch-n-go.

Lelaki ni mengada sikit. Masa belum nak kahwin, sibuk rosakkan anak dara orang. Tapi bila nak kahwin, tak habis-habis cari yang fresh-fresh. Tak apa. Perempuan kan banyak. Eh? HAHA.

Jangan Suka Seseorang Hanya Kerana Dia Suka Kat Anda.


Assalamualaikum

 The Otai.

Okay-okay tajuk lebih sesuai rasanya kalau "Don't love someone just because he/she loves you". but nevermind. Lets get this thing straight to the point. Lets talk about cakap orang tua-tua yang ni. But lah kan, bila di fikir-fikir balik, dah agak lama aku tak tulis pasal love-love ni. Readers aku pun dah banyak yang tak tanya pasal love-love dah. Mungkin takut aku sound kot. Ah korang. Selagi korang comel, aku tak akan sound punyalah. Jangan risau. Oh, bila aku cakap 'comel', aku maksudkan perempuan sahaja yea. Lelaki, jangan nak mengada-ngada.

So, you guys believe on "Love the one who loves you. Not the one that you love."? Well, personally, i am not really into this quote. Quote ni biasanya di lemparkan kat seseorang yang dah reject korang, mungkin? Love the one who loves you, not the one that you love is really just like "bertepuk sebelah tangan"


Contohnya

"I don't get it, why would you want to force yourself to love someone that loves you (where you clearly don't have any feelings for that person)? That just makes you a selfish bastard. That person sebok dok nak make you happy, you on the other hand pulak, sebok TRYING to make yourself into liking/loving him. What happens if you just can't? Kan dah rugi masa/tenaga orang tu. Relationship is a mutual agreement." ~ I R Awesome

Here is the situation. You are a beautiful girl. An ugly guy came and confessed that he loves you like forever. And you must accept him just like that? Accept him and forget your so-long-Mr-Right that you are just wanna work it out? Just like that? Oh if yes, then you are a good liar.

 I am always a single boy, girl

Love, is the things that you can't force. It's damn no right if you are hoping you can. Pernah dengar tak pepatah "You are beautiful. But when he doesn't love you, then, he is not love you". Yes, its something like you are forcing someone to love you by using this quote but its not gonna be work.

You can force someone to 'be with' you. But you can't force them to be really love you. Believe me you are not going to be happy even you are 24/7 with the person that you love. Its all because he/she didn't feel the same way. And you gonna be look really pathetic. Pathetic.

Ianya sama bila korang couple hanya di sebab kan kasihan. Dan, seperti Ayie cakap, perempuan akan rasa annoying bila lelaki yang dia tak suka tak habis-habis mengurat. Well, seriously, lelaki pun akan rasa sama bila perempuan yang dia tak suka/ bukan taste dia asyik gangu dan cuba buat kita suka kat dia.

Satu lagi sebab aku rasa 'we-should-not-love-someone-just-because-he/she-loves-us' is 'the rhythm'

Aku bet la. You guys yang used to couple, break and flirts mesti dah perasan pasal the rhythm. Benda ni biasanya terjadi kat lelaki. Situasinya, seorang lelaki mengurat kaw-kaw perempuan tu. Kira macam best gila la main tarik tali. Sampai bertahun-tahun lelaki tu mengurat. Last-last, bila dapat, its nothing. Kenapa nothing? Ye la, masa sebelum couple, gila-gila perangai. Tapi bila dah couple, nak kena jaga perasaan lah, kena kongkong la, kena tu lah kena ni lah. Tu menyebabkan rhythm dah berubah (Aku belajar dalam Greek Season 3). Sebab tu la ramai complaint "Lelaki bila masa mengurat romantik je. Selepas dah dapat, terus rasa lain". Yes its all because you can't  follow the rhythm. Also, one of you can't get into another just like bertepuk sebelah tangan.

Your Prince Charming does not exist

Gadis A suka kat lelaki B. Lelaki B suka kat Gadis C. Gadis C suka kat lelaki D. Lelaki D pula suka kat Gadis A. Okay now tell me how the hack you gonna apply this "Love-the-one-that-loves-you.-Not-the-one-who-you-love" thing? Everybody needs to give up and live the love with the 'sympathize' feeling? With the person that he/she did not love?'


Actually, quote ni adalah terbaik di gunakan hanya untuk orang yang di kahwin paksa atau di kahwin dengan pilihan keluarga. Kalau tak faham, just baca novel Aa+Bb. Dan hal ni dah di cakap oleh Adziimjuga dalam;
Aku percaya tetapi dalam situasi terus kahwin sahaja. Bina perasaan cinta itu semasa sudah bergelar suami isteri. Dalam kes kata orang tua ini, lebih ditekankan kepada pihak perempuan aku rasa. Kalau dalam konteks couple nasihat ini tak boleh pakai sangat, nak-nak kalau couple bertahun-tahun. Kerana love itu akan jadi jemu. Love dalam kahwin ini lain. ~ Adziim

Kan?

Korang nak ke seseorang yang korang suka, suka kat korang balik hanyalah sebab dia takut orang lain tak mampu sayangi dia (Based on the quote)? Dan lebih menyedihnya, korang nak ke seseorang tu 'pretending' sayang kat korang hanya semata-mata korang sayang kat dia?

Nobody is perfect.

Aku pernah baca satu buku motivasi tulisan HM Tuah kalau tak silap aku. Buku dia bagus. Walau pun tak sebagus penulis Jangan Bersedih, Mencari Makna Hidup dan Follow Your Heart, still, buku dia bagus. Dia ni selalu jadi Kaunselor Keluarga (agaknya). Katanya ada seorang isteri complaint sebab dia (si Isteri) tak boleh terima perangai Si Suami yang dia tak kenal (Kahwin pilihan keluarga). And HM Tuah ni suggestkan supaya si isteri belajar untuk sayang si suami. At the end, si isteri boleh terima si suami and live happy ever after. The End.

So, aku rasa memang quote ni lebih sesuai kalau di tujukan ke pasangan yang dah kahwin.

And, quote ni adalah better kalau ianya "LEARN to love someone who loves you".

But in the end, bila you guys still can't love the one who loves you even you tried it out, just drop off. Just stop and let he/she knows that you can't love him/her. And yes, 'that' one who loves you will suffer like hell after you dropped him/her off. Why? Because you gave him/her the false hope at the first place. You act like you 'like' him/her but the real is you don't. Its all because of this "love the one who loves you" quote.

So, thats why Im not agree if this 'love the one who loves you' concept is applied to couples.