Sunday, June 19, 2011

Penunggu Cinta


Penantian satu penyeksaan. Siapa tak setuju memang gila. Dalam dunia ni ada ramai orang yang suka buat kerja camni. Menanti atau menunggu seseorang. Betul atau tak tindakan ni lu orang rasa?

Soalan pertama yang lu orang perlu jawab ialah berbaloi ke menunggu orang tersebut? Tak kisah la tunggu ex makwe yang dah jadi tunang orang,tunggu seseorang lelaki untuk meluahkan perasaannya atau menunggu seseorang membuat pilihan. Gua berani bet semua orang akan cakap orang yang sedang ditunggu oleh diaorang berbaloi. Kalau tak takkanlah sampai bertahun-tahun diaorang jadi penunggu ye dak?

Perkara kedua yang perlu lu orang pikirkan ialah status orang yang ditunggu. Menunggu makwe atau pakwe orang lain menjadi makwe atau pakwe kita boleh diterima akal gua. Menunggu tunangan orang yang lagi sebulan dua atau paling lama pun setahun lagi nak menikah memang kerja gila. Percaya cakap gua orang berstatus macam ni dah tak layak untuk dinantikan. Tunggu suami orang? Ok,yang ni kerja bangang.

Perkara ketiga ialah harapan dan peluang. Gua ada satu prinsip di mana gua takkan join peperangan yang gua tahu gua akan kalah. Kalau dah tahu lu orang kalah buat apa susah-susah nak lawan lagi? Lawan apa yang lu boleh dapat. Tapi..Tapi..Sampai dua kali gua cakap tapi ni..Kalau gua rasa gua ada sedikit harapan atau peluang pun untuk menang gua akan lawan habis-habisan. Walaupun peluang tu cuma 1%.

Tapi manusia macam kita ni sedar sebenarnya yang diaorang dah kalah,sedar yang diaorang takde sikit peluang pun nak menang pun tapi masing-masing sibuk pujuk hati sendiri. Sibuk nak sedapkan hati yang konon-kononnya diaorang still boleh menang dan orang yang ditunggu akan kembali. Bawak-bawaklah belajar terima hakikat.

Gua percaya pada jodoh. Kalau dah jodoh,sorang atas bumi sorang atas zuhal pun kan jadi jugak.Tapi janganlah pulak jadi bengong pergi menunggu seseorang sampai tutup hati lu orang kat orang lain. Itu bukan percaya pada jodoh,itu namanya bodoh mengharapkan jodoh.

Jadi apa perlu lu orang buat kalau lu dah takde harapan atau peluang atau orang yang ditunggu tu dah kahwin? Pada masa macam ni la lu orang kena percaya pada jodoh dan redha dengan ketentuan Tuhan. Kalau dah memang itu jodoh lu orang dia dah kahwin 7 kali pun akhirnya dia tetap akan jadi milik lu jugak. Jadi teruskan hidup macam biasa,penuh bahagia,penuh ceria dan cuba buka ruang hati lu pada orang lain.

Jangan menunggu,penunggu highway Karak pun kadang-kadang ada masa cuti jugak tahu?




Nota Cinta : Menunggu cinta samalah macam menunggu kadar tol diturunkan. Tak mustahil tapi jarang berlaku. Cinta tetap datang cuma masanya bukan pilihan kita.

No comments:

Post a Comment